Business Intelligence voor de automotive

Power BI in de praktijk en dan specifiek gericht op de automotive; wat maakt deze oplossing nu zo aantrekkelijk voor deze branche?

De autobranche heeft de afgelopen jaren veel ontwikkelingen doorgemaakt. Digitalisering speelt een steeds grotere rol, het hebben van een grote voorraad is niet meer vanzelfsprekend en ook de wens van de consument is veranderd. Tegenwoordig willen we van ‘a tot z’ ontzorgd worden en is er behoefte aan verschillende vormen van financiering. Op zowel zakelijk vlak als in de privé aanschaf van een auto en ook duurzaamheid speelt tegenwoordig een grote rol.

Dit is nog maar een kleine greep uit de ontwikkelingen van de afgelopen jaren, maar het laat zien dat deze branche enorm in beweging is. Deze veranderingen brengen daarnaast ook een nieuwe en grote hoeveelheid data met zich mee. Data waarvan je weet dat je er ‘iets’ mee moet, maar wat lastig te structureren is. Laat staan dat deze data gestructureerd wordt ingezet om je bedrijf beter te laten presteren. Kansen biedt het dus zeker, maar hoe pak je dit aan?

Door middel van de inzet van Power BI is het mogelijk om met deze data aan de slag te gaan en beslissingen die voorheen op onderbuikgevoel genomen werden, nu onderbouwd te nemen. Laten we voor het gemak een scheiding maken tussen de performance van je business op commercieel en operationeel vlak. Inzicht in je data laat je namelijk niet alleen zien hoe je bedrijf op een bepaald moment presteert, maar brengt ook de commerciële kansen in kaart.

Commercieel

  • Aantallen auto’s
  • Omzet specifiek per verkoper
  • Klantinzichten
  • Specificatie per merk
  • Nieuw versus occasion
  • Prestaties per maand / verkoper
  • Groei per segment
  • Provisie berekening

AmbitionBI - Commercieel automotive
AmbitionbI - Operationeel automotive

Operationeel

  • Sta dagen per auto
  • Verwachte levertijden op leverancier niveau
  • Gemiddeld kapitaal dat vast staat
  • Betalingen
  • Totale voorraad per moment in tijd
  • Doorlooptijd per auto

“Nu wij precies inzicht hebben in de voorraad en liquiditeit, kunnen wij hierop beter anticiperen”

Marnix Benink, GWI Auto

Op ieder gewenst moment toegang hebben tot de juiste rapportages, geeft meer inzicht in de business performance en biedt de tools om de juiste beslissingen te nemen. Zowel op strategisch als operationeel niveau is het gemakkelijker om bij te sturen. We zien bij onze klanten een verbetering in de doorlooptijden, liquiditeit en er worden andere type auto’s ingekocht. Dit alles doordat er beter inzicht is in de marges en in vaststaand kapitaal.

Ontdek hier de mogelijkheden

Heb je vragen?

Neem contact met ons op